Afhankelijk van je activiteit

Hoe vaak je in de week je zult moeten trainen om je doel te bereiken is afhankelijk van je doelstelling(en) en van je niveau. Ben je bijvoorbeeld een beginner? Dan is het verstandig om rustig aan op te bouwen. Ben je een gevorderde sporter dan kun je, bij een goede verdeling van spiergroepen, zo ongeveer iedere dag gaan trainen.

Ook is het afhankelijk van het type sport dat je doet. Ben je krachtsporter, duursporter, doe je een spelsport zoals hockey. Ook deze zijn weer onder te verdelen in vragen als: train je voor functionaliteit, revalidatie, preventie, spiergroei, explosiviteit, spieruithoudingsvermogen, kracht, uithoudingsvermogen, sportspecifiek etc etc.

Kortom, alles begint bij de basis en je zult je beginsituatie goed moeten specificeren om tot een goede keuze te komen.

Wat is trainen?

Onder trainen versta ik een beweegactiviteit waarin ook daadwerkelijk je hartslag verhoogd en je merkt dat je ademhalingsfrequentie hoger is dan normaal..

Loop je bijvoorbeeld veel op je werk en besluit je op zondag een rondje te gaan wandelen? Dan telt dit niet als training, je lichaam is hier al bekend mee en zal niet uitgedaagd worden om adaptaties toe te passen. Ga je in plaats van wandelen een stuk joggen of hardlopen, dan telt dit wel!

Een wandeling is overigens wel een goede activiteit om te doen op je rust/herstel dagen.

Mijn advies..

In deze video leg ik je mijn advies uit. Ik ben uit gegaan van een relatieve beginner in de sportschool en met ‘verbeteren van de algehele fitheid’ als doel. Waarom? De meeste mensen die al wat meer ervaring in de sportschool hebben weten van zichzelf al goed wat ze aan kunnen en hebben vaak al een routine qua dagen.

Mocht je graag een persoonlijk advies willen? Neem dan gerust even contact met me op d.m.v. een berichtje en dan bespreek ik dit zonder problemen met je.


Een kort antwoord op een moeilijke vraag

Het beste trainingsprogramma

Het beste trainingsprogramma is een programma dat voor jou is ontwikkeld met een realistische doelstelling en waar jij met plezier in het proces je doelstellingen zult gaan behalen. Er is rekening gehouden met je activiteiten buiten de sportschool om, zodat het een programma is waar jij jezelf aan kunt houden en niet na een aantal weken af zult haken.